سيباستيو سلچادو

Sebastião Salgado  

 

Scroll Down for English

ولد سيباستياو سلچادو يوم ٨ شباط/فبراير ١٩٤٤ في أمورس، ولاية ميناس جيرايس في البرازيل وهو مقيمٌ حالياً في باريس، فرنسا. بعد اتمام دراساته في الاقتصاد، بداء سلچادو مسيرته كمصوّر محترف سنة ١٩٧٤ في فرنسا حيث عمل مع شركات التصوير سيغما، غاما، ومغنوم فوتوز (Sygma,  Gamma, and Magnum photos) إلى سنة ١٩٩٤، السنة التي شهدت تأسيس شركة أمازوناس إيمجز (Amazonas Images) مع ليليا وانك سلچادو وقد أُسست هذه الشركة بهدف عرض أعماله حصرياً.

 

وقد سافر سلچادو وزار أكثر من ١٠٠ بلدٍ من أجل مشاريعه التصويرية، ونُشرت معظم هذه المشاريع في العديد من المنشورات الصحافية والكتب مثل: أميركتين مختلفتين (١٩٨٦)، ساحل: الرجل في المحنة (١٩٨٦)، ساحل: آخر الطريق (١٩٨٨)، عمّال (١٩٩٣)، تيرّا (١٩٩٧)، مايغرايشن وبورتريتس (٢٠٠٠)، أفريقيا (٢٠٠٧). تنقّلت أعماله حول العامل وما زال يتمّ  عرضها في هذه البلدان.

 

وقد حصل سيباستياو سلچادو على الكثير من الجوائز التصويرية كتقدير لإنجازاته. وهو أيضاً سفير النوايا الحسنة لليونيسف وعضو شرف في أكاديمية الفنون والعلوم في الولايات المتحدة الأميركية، ولديه رتبة كومندادور دا أوردم دي ريو برانكو في البرازيل، ورتبة كومندور دو لوردر دي آر إي دي ليتر في فرنسا.

 

أمّا سنة ٢٠٠٤، فبدأ سيباستياو سلچادو بمشروع وأطلق عليه اسم جينيسيسز ويهدف من خلاله عرض الوجوه النّقية التي لا تشوبها شائبة في الطبيعة والإنسانية. يتألّف العرض من سلسلة من صور لمناظر طبيعية وحياة برية كما يليها صور للمجموعات البشرية التي ما زالت تعيش حسب تقاليدها وثقافاتها الموروثة أباً عن جدّ. ويُعتبر هذا الكيان من العمل كمسارٍ محتمل لكي تعيد البشرية اكتشاف نفسها من خلال الطبيعة. نُشر كتابين ل”جينيسيس” خلال ربيع ٢٠١٣ من قبل شركة تاشين ووزّعا عالمياً وتُرجما إلى ستّة لغات. وتُعرض الآن جولته حول العالم في عدّة بلدان.

 

وعمل سيباستياو وليليا معاً منذ التّسعينات على ترميم قطعة صغيرة من غابة الأطلسي في البرازيل. وأحرزا النجاح سنة ١٩٩٨ من خلال تحويل هذه الأرض إلى محمية طبيعية، وإنشاء معهد تيرّا. ويتخصص المعهد في مهمّة إعادة تشجير والمحافظة على الطبيعة والتثقيف البيئي.

 

Sebastião Salgado was born on February 8th, 1944 in Aimorés, in the state of Minas Gerais, Brazil. He lives in Paris, France. Having studied economics, Salgado began his career as a professional photographer in 1973 in Paris, working with the photo agencies Sygma,  Gamma, and Magnum Photos until 1994, when he and Lélia Wanick Salgado formed Amazonas images, an agency created exclusively for his work.

 

He has travelled in over 100 countries fo his photographic projects. Most of these, besides appearing in numerous press publications, have also been presented in books such as Other Americas (1986), Sahel: l’homme en détresse (1986), Sahel: el fin del camino (1988), Workers (1993), Terra (1997), Migrations  and Portraits (2000), and Africa (2007). Touring exhibitions of this work have been, and continue to be, presented throughout the world.

 

Sebastião Salgado has been awarded numerous major photographic prizes in recognition of his accomplishments. He is a UNICEF Goodwill Ambassador, an honorary member of the Academy of Arts and Sciences in the United States, Comendador da Ordem de Rio Branco,  in Brazil, and Commandeur de l’Ordre des Arts et des Lettres  in France.

 

In 2004, Sebastião Salgado began a project named Genesis, aiming at the presentation of the unblemished faces of nature and humanity. It consists of a series of photographs of landscapes and wildlife, as well as of human communities that continue to live in accordance with their ancestral traditions and cultures. This body of work is conceived as a potential path to humanity’s rediscovery of itself in nature.

Two books Genesis, published by TASCHEN, with an international distribution, in six languages, came out in Spring 2013.  A touring exhibition is currently presented in several countries.

 

Together, Lélia and Sebastião have worked since the 1990’s on the restoration of a small part of the Atlantic Forest in Brazil. In 1998 they succeeded in tunring this land into a nature reserve and created the Instituto Terra. The Instituto is dedicated to a mission of reforestation, conservation and environmental education.

Show More

© Hafez Gallery 2019

Jeddah, Saudi Arabia

  • Black Instagram Icon
  • Black Twitter Icon
  • Black Facebook Icon
  • Black YouTube Icon