راشد الشعشعي

Rashed AlShashai

Scroll Down for English

يستخدم الفنان السعودي راشد الشعشعي مواد مختلفة و صوراً مخصصة ليخدم المعاني المفاهيمية لتعريف الإشارات المتلقاة يومياً. و يبتكر ما يصفه (الحقل الدلالي) من خلا ما يطرحه من تساؤلات فلسفية، وبالمقام الأول منها الغرض من التواجد الإنساني و الوظائف الاجتماعية التي من الممكن اختبارها. ويسعى من خلال اشكاله العابثة ان يدعو المتفرج للارتباط مع العمل بالدلالات الدنيوية و ذلك لتسهيل ما قد يشكل اضراباً أثناء الفرجة. على  سبيل المثال، انتشار وسائل الإعلام الذي ادى إلى انحدار العالمي باتجاه السطحية، و الوباء المتزليد من الامبالاة الذي سيطر على حياتنا المعاصرة.

ولد في الباحة في المملكة العربية السعودية عام ١٩٧٧، حصل على الماجستير في الفنون البصرية. يعتبر من الشخصيات البارزة في المشهد المعاصر في الفن السعودي. أثر الشعشعي باعتباره فناناً مفاهيمياً و مدرساً للفنون البصرية على الجيل الجديد من المواهب السعودية، كما ساهم في تطوير الممارسات الفنية المحلية باعتباره عضوً مؤسساً في المجتمع السعودي للفنون التشكيلية و جمعية التربية الفنية.

  

Saudi artist Rashed Al Shashai utilizes found objects and appropriated imagery as conceptual means of identifying the signs of the everyday, creating what he describes as a ‘semantic field’ through which philosophical questions, primarily the purpose of human existence and the functions of society, can be explored. With playful forms, Al Shashai seeks to engage viewers with the signifiers of the mundane in order to facilitate a consideration of what might otherwise create tension.

Born in Al Baha, Saudi Arabia, in 1977, holds a Master of Visual Arts degree and is a prominent figure of the contemporary Saudi art scene. As a conceptual artist and arts educator, has been influential to a new generation of Saudi talent while also nurturing local artistic practices as a founding member of the Saudi Arabia Fine Arts society and the Art Education Society.

© Hafez Gallery 2019

Jeddah, Saudi Arabia

  • Black Instagram Icon
  • Black Twitter Icon
  • Black Facebook Icon
  • Black YouTube Icon