top of page

عبدالله المرزوق

Abdullah Al Marzook

Scroll Down for English

ولد عبدالله المرزوق بمدينة سيهات بالسعودية ويعيش فيها ، إبتعث لدراسة الفنون في امريكا وفي عام ١٩٨٥م حصل على درجة البكالوريوس من كلية   اتلانتا للفنون الجميلة ، كما حصل على عدة دورات في تقنيات الرسم المتخصصة ، عمل رئيسا لقسم الشئون الثقافيه بالرئاسة العامه لرعاية الشباب بالقطيف ثم المكتب الرئيسي للرئاسة العامة لرعاية الشباب بالمنطفة الشرقيه ، قام بتنظيم عدد من الدورات الفنية في الخزف والطباعه في مدن امريكية ، أقام عدة معارض شخصية ، وشارك في العديد من المعارض الجماعيه في عدة عواصم محلية ودولية من بينها جدة والرياض  وسوريا والكويت والبحرين وايطاليا ومصر والهند وبنغلاديش والصين وفرنسا ، مثل المملكة في مناسبات متعددة في كل من فنزوبلا والصين واليابان والمانيا وليبيا وطهران ، واختير كعضو في عدد من لجان تحكيم المعارض والمسابقات التشكيلية ، حاز على الكثير من الجوائز المتقدمة محليآ وعالميآ من بينها جائزة بينالي الخرافي الدولي بالكويت وجائزة لجنة التحكيم في المعرض الأول لفن الميديا وعرضت لوحاته في مختلف انحاء العالم .

 

إستلهم عبدالله المرزوق أعماله المبكرة من العماره التقليديه والجدران والنوافذ وشكلت اهتمامه الرئيسي بإعتبارها تمثل العلاقة الأزليه والحميمة بينها وبين الإنسان أينما كان ، تتمركز هذه الاعمال حول العزله والفراغ التي تتبناها الحياة المعاصرة ، لطالما عزز من أجوائها استخدامه للوحدات الهندسية والمساحات اللونيه المتناسقة بعفويه ويستخدم المرزوق خامات مستهلكة مثل الخيش والكرتون او قطع الترانزستور او كلها مجتمعه في اشاره للإرتباط بعصر التكنولوجيا والإتصال وفق الصيغ التحديثيه الجديدة في الفنون . أظهر معرضه قوس قزح الصحراء موقفه الإحتجاجي من الدمار والعنف الذي أظهرتها الحروب في المنطقة ، غير أن التحولات الجديدة في تجربته الموسومة بإحتلال المساحات لا تعتمد على المواضيع او التأويلات التي تنتسب الى البيئة او التراث بقدر ما تتشيأ بطرائق تتطلب عملآ شاقآ للوصول الى صيغ بصرية مغايرة ، استخدم المرزوق في هذه التجربة الكولاج وأرتال من طبقات الألوان المتباينة واستخدم الحروف والكتابات العربية لتجَّسد خصائص هويتها العربية.

 

Abdullah Al Marzook was born in the Saudi Arabian city of Al Saihat, which is where he currently lives. He travelled to the United States of America to study art and obtained his Bachelor of Arts in 1975 from the Art Institute of Atlanta, where he also attended several special arts trainings. He held the position of head of cultural affairs department at the headquarters of Youth Welfare in Al Qatif, and then at the main office of the headquarters of Youth Welfare in the Eastern region. He organized various artistic training sessions for ceramics and typography in American cities. He held several individual exhibitions and participated in numerous group exhibitions in many local and international capitals, including Jeddah, Al Riyadh, and countries including Syria, Kuwait, Bahrain, Italy, Egypt, India, Bangladesh, China, France and the Kingdom. He also participated in several occasions in many countries including Venezuela, China, Japan, Germany, Libya and Iran. He represented the Kingdom as a jury member in many exhibitions and visual competitions. Al Marzook won many important awards both locally and internationally, including the Al Kharafi Biennale for Contemporary Art prize in Kuwait and the Jury Prize at the First Exhibition of Media Art. His art has been exhibited all over the world. 

 

Al Marzook was inspired for his early artwork by traditional buildings, walls and windows, making them his primary concern, as he considered their relationship to Man an eternal and intimate relationship, wherever he may be. These works are centered around the concepts of isolation and vacuum that are adopted by contemporary life. He heightened its atmosphere by using architectural units and complementary-colored spaces that reflect spontaneity. Al Marzook uses recycled elements such as canvases, cardboards, or pieces of a transistor, assembled all together to point out to the relation between the technology and communication era, according to the updated modernized concepts of arts. In his exhibition, he painted his outcry at destruction and violence, which have transpired from wars in the region, through the Desert Rainbow Exhibition. However, the new shift in his tendency to colonize spaces does not rely on subjects or interpretations that are in line with the environment or tradition, rather than arising from means that demand heavy work to get to the contrasting visual concepts. Al Marzook used in this installation collage and queues of contrasting colored layers, and joined them with letters and Arabic typography to personify the specificities of its Arab identity.

bottom of page