أروى النعمي

Arwa Al Neami   

 

Scroll Down for English

ولدت اأروى النعمي في مدينة خميس مشيط و هي مدينة حديثة في مقاطعة عسير في المملكة العربية السعودية. تعود اصولها إلى قرية رجال ألمع الجبلية، و ترعرعت في قاعدة الملك خالد العسكرية الجوية ذالك أن والدها كان عميداً في الجيش.

 

التحقت في عام ٢٠٠٠ بالقرية المؤثرة و المعروفة باسم قرية المفتاحة للفنون في ابها، و هي أول مركز فني من نوعه في جنوب السعودية، و بعد نيلها جائزة الفن التشكيلي برعاية سمو الأمير خالد الفيصل عام ٢٠٠٥، كافحت أروى لتحظى بالقبول و الانضمام إلى ساحة الفنون المعاصرة المحلية، و ذلك بسبب كونها امرأة سعودية ذات خلفية تقليدية.

 

انتقلت أروى إلى جدة و بدأت بتقديم أعمال فنيّة اجتماعية و سياسية للمشاهد المحلي، و من ضمن معارضها معرض <الأكثر مشاهدة>  ضمن فعاليات أسبوع جدة الفني عام ٢٠١٣.

و منذ ذلك الوقت و هي تقيم المعارض الفنية في منطقة الخليج من بينها فن دبي و معرض المتحف البريطاني : <كلمات و إضاءات> حيث عرضت صوراً لسقف الروضة الشريفة في المسجد النبوي.

 

و بعد إنجازها لهاذا المشروع الذي حمل عنوان: <قطعة من الجنة>، أضحت أروى أول امرأة تصوّر داخل المسجد النبوي الشريف في المدينة المنورة ثاني أقدس موقع في الاسلام بعد المسجد الحرام في مكة المكرمة و ثاني مسجد تم بناؤه في التاريخ و يضم ضريح النبي محمد صلى الله عليه و سلم. أحدث سلسلة فنية لأروى تحمل عنوان نفر نفر لاند (ابدا بلا أرض) مستوحاة من عنوان مشروع معرض  إيدج أوف آراربيا في لندن حيث بدأت هذه السلسلة عام ٢٠١٤،  ثم كان ظهورها الثاني في أون روموت كونترول، في معرض لورينغر ١٣ في ميونخ عام ٢٠١٥. 

 

Arwa Al Neami was born in Khamis Mushait, a modern city in the Asir province of Saudi Arabia. Originally from the mountain village of Rijal Alma, Arwa grew up on the King Khalid Military Airbase, where her father was military Dean. In 2000, she joined the influential Al-Meftaha Arts Village in Abha, the first art centre of its kind in southern Saudi Arabia. Having won Saudi’s prestigious Southern Region Arts Award under the patronage of HRH Prince Khaled Al-Faisal in 2005. Arwa struggled for acceptance and inclusion in the regional contemporary arts scene because of her position as a Saudi woman from a traditional background.

 

Arwa moved to Jeddah and began to present socio-political work to local audiences including ‘Mostly Visible’ exhibition as part of Jeddah Art week 2013. Since then she has exhibited across the Gulf including at Art Dubai and the British Museum’s Words & Illuminations exhibition where she presented photographs of the Rawdah Al-Sharifa ceiling at the Prophet’s Mosque. In pursuit of realizing this project, ‘Pieces of Paradise’ , Arwa became the first female to photograph inside the Masjid Al-Nabawi in Medina- the second holiest site in Islam after the Masjid Al-Haram in Makkah and the second mosque built in history, holding the tomb of the Prophet Muhammad.

 

Arwa’s most recent series, ‘Never Never Land’ inspired by a title of EOA Projects’ exhibition in London where the series was debuted in 2014, which then made its second appearance in the ‘On Remote Control I + II’ at Lothringer 12 Halle in Munich (2015). 

© Hafez Gallery 2019

Jeddah, Saudi Arabia

  • Black Instagram Icon
  • Black Twitter Icon
  • Black Facebook Icon
  • Black YouTube Icon