سباروهوك. ٢٠١٤. طباعة لامدا على الومنيوم. ٢٠٠ * ١١٢ سم Sparrow Hawk. 2014. Lambda Print on Aluminum. 200 x 112 cm.

press to zoom

إم-إيتينغ، الملح الخفيف. ٢٠١٣. طباعة على لامدا ألومنيوم. ٤٢٢ * ١١٠ سم M-Eating, The Light Salt. 2013. Lambda Print on Aluminum. 422 x 110 cm.

press to zoom

عذراء البيت الصغير. ٢٠٠٤. طباعة لامدا على ألومنيوم. ١٩٠ * ١٢٠ سم The Virgin of Little White House. 2004. Lambda Print on Aluminum. 190 x 120 cm.

press to zoom

معلق. ٢٠١٠. طباعة لامدا على ألومنيوم. ٢٠٠ * ١٢٥ سم Suspended. 2010. Lambda Print on Aluminum. 200 x 125 cm.

press to zoom

فلوكة. ٢٠١٠. طباعة لامدا على ألومنيوم. ٢٠٠ * ١٢٥ سم Faluka. 2010. Lambda Print on Aluminum. 200 x 125 cm

press to zoom

رياح الملح، انونسياسيونز. ٢٠١٣. طباعة لامداعلى ألومنيوم. ١٦٠ * ٢٥٠ سم Salt Wind, Annunciazione. 2013. Lambda Print on Aluminum. 160 x 250 cm

press to zoom

سجاد. ٢٠٠٠-٢٠٠٩. برونز. ٤٤.٥ * ٦٤ سم Carpet. 2009 - 2000. Bronze. 64 x 44.5 cm

press to zoom

عذراء البيوت البيضاء الصغير - لوح ثلاثي. ٢٠٠٤. طباعة لامدا على ألومنيوم. ٤٥.٥ * ٢٥ سم - لكل عمل The Virgin of the White Houses - Tripthych. 2004. Lambda Print on Aluminum. 45.5 x 25 cm (each)

press to zoom

ميمونة جيريسي

Maïmouna Guerresi  

 

Scroll Down for English

ميمونة جيريسي هي مصوّرة ونحّاتة وفنّانة متخصصة بأفلام الفيديو للتراكيب الفنيّة وهي إيطالية سنغالية الجنسية. ولدت في إيطاليا وعاشت بين إيطاليا والسنغال.

 

يرتكز فنّها بشكلٍ أساسي على العلاقة الموجودة بين الطّبيعة والإنسان وعلم الأساطير. طوّرت بعد ذلك لغةٍ خاصة بها، تمزج من خلالها بين المواضيع والأشكال الأفريقية والآسيويّة مع التقاليد الكلاسيكية وفنّ صور الأيقونات الروحية التابعة للثقافة الغربية. ويُعبّر هذا المزيج المُسْتَوْلَد من أفراح وأوجاع التنوّع عبر فنّ يخلط بين السياقات المتعدّدة للأعراق المعاصرة.

 

دُعيت وهي فنّانة في صغرها إلى عرض فنّها في الجناح الإيطالي خلال الفينيس بينالي (١٩٨٢ و١٩٨٦) وفي دوكيومنتا كاي ١٨ في كاسيل، ألمانيا. 

 

وفي ۱٩٩۱ سافرت ميمونة إلى العديد من البلدان الإسلامية في أفريقيا واعتنقت ميمونة الدين الإسلامي في السنغال. فسجّل هذا الحدث نقطة انطلاق جديدة في حياتها وأصبحت لها هويّة جديدة واتّجاه فنّي جديد. وسرعان ما اختارت الاسم العربي الإسلامي ميمونة (الحماية الإلهية) وبدأت مسيرةً فنّيةً يدور صلب مواضيعها بشكل متكرّر حول الرمزية المتعلّقة بتعدّدية الثقافات والروحانية النسائية.

 

Maïmouna Guerresi is a Italian-Senegal photographer, sculptor, and video installation artist. 

 

Born in Italy she lives between Italy and Senegal.

The central focus of her early works was on the relationship between nature, human beings and mythology.  She later developed her own very personal language, combining African and Asian themes and motifs with Western classical traditions and spiritual iconography. This hybrid expression communicates both the joys and the pains of diversity, played out in a variety of contemporary multiracial contexts.

 

As a young artist she was invited to show in the Italian pavilion at the Venice Biennale (1982 and 1986), as well as at Documenta K18 (1987) in Kassel, Germany. 

 

In 1991 Maïmouna travelled to various Muslim countries in Africa and converted to Islam in Senegal. This marked a turning point in her life and afforded a new identity and direction for her work. She soon adopted the Muslim Arabic name Maïmouna (‘divine protection’), and began working with recurring themes related to multicultural symbolism and feminine spirituality. 

Artist photo courtesy of Manuela De Leonardis