Show More

مها ملوح

Maha Malluh

 

Scroll Down for English

 

تسعى الفنانة مها ملوح، مواليد نجد في المملكة العربية السعودية، إلى اكتشاف تحديات الحداثة التي تغلغلت بقوة إلى المملكة من خلال التجربة والانتقال عبر الوسائل والموارد المختلفة المتاحة لنقل أفكارها واستجابتها للبيئة المتغيرة في موطنها ومختلف العوامل التي تفرض التغيير.

 

بدأت الفنانة ملوح مسيرتها الفنية المستمرة منذ ثلاثة عقود بالكولاج، والذي احتوى على رموز وزخارف من الثقافة المحلية النجدية، تعبيراً عن نظرتها للحياة في المملكة والاتصال الروحي للمناطق التاريخية في نجد والحجاز مع ثلاثة عوامل: الدين والتراث، الزخرفات الملونة وفن العمارة القديمة في ظل التعايش مع ناطحات السحاب الحديثة.

 

انتقلت الفنانة ملوح من الكولاج إلى التصوير؛ وذلك بفضل انجذابها إلى دمج الوسيلتين معا وتركيب طبقات من الصور والقصاصات، وتطورت نظرا لهاجسها للعلاقة بين الضوء والظل. قامت ببناء غرفة تحميض خاصة لتتمكن من السيطرة على أهم عاملين في الطباعة الفنية وهما الجودة والمحتوى. ونتيجة لتجارب الفنانة ملوح في دمج الكولاج مع التصوير الفوتوغرافي، ظهر هوس جديدة ومرحلة انتقالية في أعمالها وهو الفوتوغرام.

 

دشن شغف الفنانة ملوح الجديد بتقنية الفوتوغرام محطة مهمة في مسيرتها الفنية حيث قدمت سلسلة من الأعمال تحمل بعدا فكريا وموضوعاً. فمجموعة "التقاط الضوء" على سبيل المثال؛ تصور أعمالا تضم أشياء مختلفة، عند النظر إليها كعناصر منفصلة لا نجد أي صلة بينهم، ولكن تجميعهم في قطعة واحدة يعكس ارتباطهم وإكمالهم لتكوينٍ موحد يروي قصة، ويمثل تذكارات من شأنها أن تعطي الراحة والتساؤل في الوقت ذاته في ثقافة "رمي الأشياء أو التخلي عن شيء" في المملكة بعد اكتشاف النفط.

 

دفع سعي الفنانة ملوح الدائم لفهم تطور البنية التحتية في السعودية والتي غيرت شكل البلاد ورد فعل الأفراد مع هذا التطور وتغير عاداتهم جراء تغير محيط إلى الانتقال من الفوتوغرام إلى النحت، وقدمت أعمالا تعكس ليس فقط وجهة نظرها في التحول، إنما أيضا تحولها الفني.

 

شاركت الفنانة ملوح، الحاصلة على بكالوريوس في الأدب الانجليزي من جامعة الملك سعود في الرياض وشهادة في التصميم والتصوير من جامعة دي انزا في ولاية كاليفورنيا الأمريكية، في العديد من المحافل الفنية المحلية والدولية وقدمت نخبة من المعارض سواء الفردية أو الجماعية المهمة منها: معرض فردي في صالة سلمه فيرياني (بريطانيا، 2014)، ومعرض فردي في آرندت برلين (المانيا، 2013)، والمعرض الجماعي (حج، الطريق إلى مكة) في معهد العالم العربي (فرنسا، 2014). إضافة إلى إن أهم المتاحف المحلية والعالمية مثل تايت مودرن والمتحف البريطاني ومؤسسة إبراز ومؤسسة جميل، تقتني أعمالا للفنانة ملوح في مجموعتهم الخاصة.

 

Born in Najd, KSA, Maha Malluh explores the challenges of modernity that have come so overwhelmingly to Saudi Arabia through experience and transformation of different mediums and resources to cascade her thoughts and responds to the changing environment of Saudi Arabia and various manufactures imposing on the change.

Exhibiting for over three decades, Malluh’s early work of collage, which included symbols and motifs from the local culture was an expression of her view about life in Saudi Arabia and spiritual connection to the historic regions of Najd and Hejaz with its strong religious and heritage, colorful patterned fabrics, and the patchwork of old architecture in coexistence with hypermodern skyscrapers.

Moving from collage to photography was a natural evolution of Malluh’s art; thanks to her fascination in photo-collage and its use of overlays and layers, and obsession with the relationship between light and shadow. She built her own darkroom to have control over two most important factors in making fine art prints; quality and content. A new fascination was born out of the collage and photography merge: photograms.

The Photograms’ series is the beginning of a whole new aspect of Mahlluh’s art as she worked with thematic series. For example, “Capturing Light “displays many different objects which not necessarily relevant but they all tell parts of her family’s story. These objects represent a memorabilia that will give comfort and question the creation of ‘throw away’ culture in Saudi Arabia after the discovery of oil.

Shifting to sculptures and installations, Malluh examines not only the development of Saudi infrastructure that alternated the way the country looks, but also the people’s reaction and drifting habits toward the change of their landscape.

Acquired a BA in English Literature from King Saud University in Riyadh and later on a Certificate in Design & Photography from De Anza College in California, Malluh held solo exhibitions in Selma Feriani Gallery (London, 2014), Arndt Berlin (Berlin, 2013), Orleans House Gallery (London, 2011) and Galerie O. (Riyadh, 2007) just to name a few. She also took part group exhibition such as (Hajj, le Pelerinage a la Mecque) at Institute du Monde Arabe. (Paris, 2014) and (The Hand of God) at Side by Side Gallery (Berlin, 2014) and her work is part international entities’ collections, including Tate Modern, British Museum, Ibraaz Foundation and The Jameel Foundation.

 

© Hafez Gallery 2019

Jeddah, Saudi Arabia

  • Black Instagram Icon
  • Black Twitter Icon
  • Black Facebook Icon
  • Black YouTube Icon