أسامة أسعيد

Osama Esid

 

Scroll Down for English

 

بدأت حياة الفنان السوري أسامة أسعيد، مواليد مدينة دمشق في سوريا عام 1970، عندما درس التصوير الفوتوغرافي في معهد دمشق التقني وفي نفس الوقت كان يعمل في محل والده للخياطة. في عام 1994، سافر إلى باريس ومن هناك هاجر واستقر في ولاية مينيسوتا الأمريكية عام 1996. وقام بتحميض مجموعة كبيرة من أعماله في القاهرة في الفترة من 2003 إلى 2005 والتي تحولت في وقت لاحق إلى معرض متنقل بعنوان (مسرحية في إعادة التمثيل؛ التجربة المصرية) حيث جاب الأرجاء الاسبانية خلال العامين 2007 و2008.

اشتهر أسعيد كمصور فوتوغرافي غير مألوف وعرف بصوره المتخيلة من الماخور الباريسي والأسواق الصاخبة من القاهرة والرجال في العباءة التقليدية في مصر (جلابية) والنساء من فنتازيا "الليالي العربية". إلا أنه تمكن من منزله الكائن في ولاية مينيسوتا أن يحول اللقطة العادية إلى فائقة الروعة سواء خلال اكتشاف الأنهار أو المساحات الريفية أو الشوارع الحضرية أو حتى حديقة منزله.

 

جرت عادة الفنان أسعيد أن يصور بناته البالغان من العمر ستة وسبعة سنين في الباحات المهجورة للولاية، وأحياناً ينضم للصورة. تمثلان ابنتيه شخصية "أليس" المشهورة عن رواية "أليس في بلاد العجائب" في أجواء يغمرها المرح غريب الأطوار وتلعبان في عرش مظلل المحاط بالأعشاب الغزيرة ووسط الألعاب المختفية وراء نبات العليق، وأحواض الغسيل، والصناديق الفارغة وغيرها. لكن المشاهد يتساءل عن الرجل الغريب رث المظهر ويحمل دمية أرنب أو يكبس على مصراع كاميرا (سرعة الغالق) أو ينظر من خلف الكاميرا تحت قطعة قماش.

 

تكشف هذه المجموعة عن الأسرار والغموض الذي يحوم حول الطفولة، باعتبارها توثيق حالة التساؤل "من الأقرب للطفولة؛ الأهل أم الأبناء؟"، وقد لعب ما يطلق عليه الفنان السيد "عدسة الشبح" وهي كاميرا من نوع لايكا - إيرنست ليز ويتزلر 32.5 مليمترا أدت عدة خصائص فيها كالتركيز الانتقائي والتضبيب غير المتوقع  والتشوهات غير المتعمدة إلى ترك لمسات ساحرة على الصور ما خلق تأثيراً سرياليا على جميع صورة المجموعة.

 

شارك الفنان أسعيد في عدة معارض جماعية وقدم أخرى فردية في مختلف دول العالم منها اسبانيا وفرنسا وهولندا وسويسرا والإمارات. كما أقام عددا من ورش العمل في الولايات المتحدة والشرق الأوسط.

 

Born in Damascus, Syria in 1970, Osama Esid studied photography at the Technical Institute of Damascus, working at the same time in his father tailor shop. In 1994, he decides to leave Syria and travel to Paris. In 1996 he moved to the United States. From then until today he lives and works in Minneapolis, Minnesota. He developed the majority of his series in Cairo between 2003 and 2005, which later on formed a mobile gallery across Spain titled (A Play on Representation; The Egyptian Experiment) from 2007 to 2008.

 

Esid built his reputation as a photographer of the exotic and is known for images of imagined Parisian brothels, the bustling marketplaces of Cairo, men in Galabya, and women from “Arabian Nights” fantasias. Yet, from his current home in Minnesota, Esid manages to make the ordinary spectacular-whether he is exploring local rivers, rural vistas, urban alleys, or his own backyard. He frequently depicts his two daughters; age six and nine, in Minnesota’s abandoned yards and not occasionally himself, as in a self-portrait on a derelict sofa. Like dual “Alices” with an amiable cohort, they play in diffusely-shaded arbors, abundant bracken and brambles concealing toys, washtubs, empty crates, etc. However, one wonders about the strange man in a tattered fedora (Osama) dangling a toy rabbit, triggering a shutter, or watching from behind the camera beneath a dark cloth.

 

These works are as much about the unresolved mysteries of childhood, as they are documents of parenting- the daughters self-possessed gazes begging the question of whom, man or little girl, is more child-like. Part of the surreal effects achieved in this series are due to what Esid refers to as “the ghost lens,” a well-worn 32.5mm Ernst LeitzWetzler whose selective focus, unpredictable fogging, and distortions are not fully within the his ability to control. It is often Esid’s capability to cede perfection and accept the fortunate accident that marks much of his work. With only the slightest pre-visualization, and directing his subjects in a most general way, he allows the process to take precedence, trusting his extensive knowledge of light and gear.

 

Esid held solo exhibitions and participated in collective ones internationally including: Spain, France, The Netherlands, Switzerland and UAE. He also gave workshops in the US and Middle East.

Show More

© Hafez Gallery 2019

Jeddah, Saudi Arabia

  • Black Instagram Icon
  • Black Twitter Icon
  • Black Facebook Icon
  • Black YouTube Icon