عبدالرحمه سليمان

Abdulrahman AlSulaiman

Scroll Down for English

 

تجددٌ  خفي يبرز في لوحات عبدالرحمن سليمان، وهو من مواليد مدينة الإحساء في المملكة العربية السعودية عام 1954، خلال مسيرته الفنية الطويلة، أشبه بسعي متجدد لرغبة غير مستنفذة، هذا التغيير الأشبه بالإلحاح لا يظهر في تغييرات مشهدية قوية أو طاغية، لكن في خفاء درجات الألوان والدرجات والطبقات، أو في تغيير التضاد، دون أن يفرد تسجيلا لذاكرته البصرية بشكل مباشر لا بل من خلال المعاينة والمعايشة المتكررة مرة تلو الأخرى لصوره وما تتركه من انفعال يصوغه عبدالرحمن تركيبا لونيا يكتم أكثر مما يصرخ.

يبدع الفنان سليمان المقيم في مدينة الدمام تشكيلا ذو هوية عربية خاصة مستفيدا من الحركة الفنية العالمية بشكل عام والتشكيل الاوروبي الحديث بشكل خاص، وكأنه إذ يقوم بذلك كأنه يقدم موسيقا عربية مع طابع زخرفي لا يغيب في لوحاته تماما كما استعماله للحروف والمفردات المحلية في بيئته.

قدم الفنان سليمان، الحاصل على دبلوم التربية الفنية من معهد المعلمين في السعودية ويعمل مدرسا لها في الدمام، دراسات في الغرافيك في مهرجان أصيلة الثقافي في المغرب، وهو محرر الفنون التشكيلية في جريدة اليوم السعودية منذ 1983 كما أعد مجموعة من الندوات والمحاضرات والبرامج الفنية داخل وخارج السعودية.

كما شارك كعضو مُحكم في العديد من المعارض في السعودية، كما جالت لوحاته الكثير من الدول منها الهند وتركيا وايطاليا وكندا ومصر والولايات المتحدة اضافة الى الدول التي زارتها معارض وزارة الثقافة السعودية، الى جانب تقديمه معارضا فردية في مدينة الرياض وسلطنة عمان وفرنسا وبريطانيا وماليزيا وغيرها.

حاز الفنان سليمان على العديد من الجوائز منها: الجائزة الثالثة للتصوير في بينالي الشارقة – الامارات العربية المتحدة عام 1997، والجائزة الأولى للمعرض التاسع للفن السعودي المعاصر عام 1989، والجائزة الثالثة للمعرض العام للمقتنيات في الرياض – المملكة العربية السعودية عام 1986. كما تُقتنى لوحاته من قبل الرئاسة العامة لرعاية الشباب في الرياض ومتحف الثقافات في المكسيك والمتحف الوطني الأردني ومتحف الشارقة اضافة الى وجودها ضمن مقتنيات شخصية وجهات حكومية في المملكة وخارجها.

 

 

Born in Al Ehsa', Saudi Arabia in 1954, Abdulrahman Solaiman's artworks highlights cryptic revival of a renewed depleted desire, this insisting mysterious change is most likely obvious to subtle shades and colors or contrast, without utmost record of his visual memory but through preview and coexistence in his images and the impression they leave is the colorful intricate Solaiman creates.

 

Currently living in Dammam, Solaiman paints a figure that has a special Arabic identity; utilizing his experience, knowledge and exposure to global art movements especially Modernisim in Europe, to introduce an Arabic musical art embodied with ornamentation just like the presence of calligraphy, influenced by local proverbs and culture, in his work.

Obtaining Diploma in Art Education from Teachers Institute in Saudi Arabia where he works as a teacher since 1983, Solaiman presented Studies in Graphic at Assela Cultural Festival in Morroco and works as an Editor in Plastic Art in Al Yom Newspaper in Saudi Arabia since 1982. He was also a speaker at numerous art lectures, talks and seminars around Saudi Arabia and worldwide.

 

Participating in plentiful exhibitions locally and worldwide, Solaiman is a recipient of international awards including: 3rd place in Painting Prize in Sharjah Biennale (UAE, 1997), Winner of 9th Saudi Exhibition for Contemporary Art (Saudi Arabia, 1989). His works are among private & public collections by people and institutes across the region, such as Sharjah Museum, Cultures Museums in Mexico, National Museum in Jordan and more.

Show More

© Hafez Gallery 2019

Jeddah, Saudi Arabia

  • Black Instagram Icon
  • Black Twitter Icon
  • Black Facebook Icon
  • Black YouTube Icon