top of page

نبيلة البسام

Nabila Al Bassam

Scroll Down for English

ولدت نبيلة البسام في الهند ، تعيش في الخُبَر بالمملكة العربية السعودية ، تلقت تعليمها المبكر في الهند وسرعان ما غادرت الى لبنان لإستكمال دراستها في الجامعة الامريكية في بيروت وفي عام  ١٩٦٨ م حصلت على الماجستير من نفس الجامعة في مجال التربية والتعليم وخلال مدة الدراسة عملت البسام لشهرين مع ارامكو بالسعودية كمتطلب جامعي كما علمت كمتطوعة في تدريس مادة التربية الفنية في احدى مدارس الأطفال الأهلية بالمنطقة الشرقية  تعلمت البسام أصول رسم الموديل والطبيعة الصامتة في بيروت غير أن هذا لم يكن كافيآ بالنسبة لها فغادرت إلى الولايات المتحدة الأمريكية وحصلت هناك على دراسات علمية متخصصة في الطباعة على الورق والقماش والسلك سكرين  والتصميم و السراميك وعند عودتها ١٩٧٩م  أنشاءت البسام غاليري التراث العربي ثم قامت برحلات متعددة الى اكثر المدن السعودية لتطلع على اكثر الممارسات التي تقوم بها المرأة في صناعة السدو والنسيج  والملابس الشعبية لتستخلص منها عالمها الفني الخاص ، حصلت عام  ١٩٦٤م على الجائزة الأولى في الرسم  في مسابقة لطلاب الجامعات اللبنانية 

 

ساهمت الدراسات الفنية المتخصصة والمتنوعة التي تلقتها البسام في صناعة حيوية طقوسها الجمالية فأختارت ان تنهض بدور حيوي تضطلع بها المرأة على وجه الخصوص ، فأستوحت من  بيوت الشعر في البادية وصناعة السدو والمنسوجات وقطع السجاد خصائص تجربتها الجمالية ، واستلهمت منها تكويناتها المعمارية الهندسية والزخرفية التي جاءت على شكل البيت القديم ولعبت الألوان الصارخة لقطع الأقمشة والسدو المخضب بالألون وتعدد الخامات والمنسوجات دورآ في بلاغة حساسية  اعمالها الجمالية التي انصرفت تقنياتها إلى عوالم فن الكولاج والملصقات بمفهومه المعاصر ، ان تجربة البسام ومن الزواية التي اختارتها تعد إشارة بليغة لتأكيد علاقة المرأة بهذا الفن الفطري في المملكة وفي أرجاء الوطن العربي إضافة إلى المفاهيم  الجمالية المتعددة التي تؤكدها معطياتها الفنية بإعتبارها تخضع لتقنيات تيارات الفن التشكيلي.

 

Born in India, Nabila Al Bassam currently lives in Al Khubar in the Kingdom of Saudi Arabia. She started her learning days in India, but soon travelled to Lebanon where she attended the American University of Beirut (AUB). She obtained a Masters from AUB in 1968 in the field of teaching and education. Al Bassam worked for two months at Saudi Aramco as a university requirement, and she also volunteered as a teacher of technical education in one of the nongovernmental schools of the Eastern region. Al Bassam learned how to draw models and still life in Beirut, but it was never enough for her. She therefore travelled to the United States of America and followed a curriculum there that taught her how to print on paper, textile, silk screen, and how to design, and draw on ceramics. Upon her return in 1979, Al Bassam founded an Arab heritage gallery and then travelled to several Saudi cities to learn about customs performed by women in their production of Al Sadu, textile, and popular clothing. She was able to extract from this experience her own artistic world. Al Bassam was awarded in 1964 the first prize in a drawing competition for Lebanese students.

 

The wide-ranged and different art lessons Al Bassam attended contributed to the foundation of her vivid aesthetics rituals. She chose to effectively play a role in making women specifically look up to her, taking inspiration from poems written in Al Badia as well as from Al Sadu and textile production to give her creation a beauty that reflects her own aesthetics. From these elements, she infuses her architectural and structural art. Her decorative elements are fashioned into old houses and she plays with vibrant colors to cut textile and heavily colored Sadu, as she gives materials and textile different roles in the eloquent sensitivity of her aesthetic works, which are infused with techniques akin to collage and posters in their contemporary concept. Al Bassam’s experiment, taken from the angle she chose, is an eloquent symbol that asserts women’s relationship to this innate form of art in the Kingdom and the corners of the Arab nation. This art comes in addition to the various aesthetic concepts that certify her artistic skills, considering that she follows the techniques of the visual art movements.

bottom of page