Presentations and discussions by Rahel Aima

Sun, Apr 03

|

Mirkaz Hart AlSham Café

Presentations and discussions by Rahel Aima

A series of short presentations followed by discussions on heat, humidity, and dust. These conversations are part of the writer’s participation in Al Balad Art Residency and her research into cultural production and terroir in the Arabian Peninsula.

Registration is closed
See other events

Time & Location

Apr 03, 5:00 PM – 6:30 PM GMT+3

Mirkaz Hart AlSham Café, 3138 Abu Inabah, Al Balad District, Jeddah 22236 7248, Saudi Arabia

About the opportunity

In a globalised world, how do you make work that doesn’t appeal to a flattened universal but intimately speaks from and of a particular? Beyond culture, history or politics, how do climatic conditions produce the artist or writer?

Art Writer and Critic Rahel Aima invites you to:

  • A series of short presentations followed by discussions on heat, humidity, and dust. These conversations are part of the writer’s participation in Al Balad Art Residency and her research into cultural production and terroir in the Arabian Peninsula.
  • Three writing workshops that drill down into these themes: how to produce writing that is humid, radiates heat, and transports the reader like the memory of dust.
  • Both the discussions and workshops will take place in English.

How to participate

  • Presentations and discussions are open to all, registration is required.

Where: Mirkaz Hart AlSham Café @harat.alsham

When: three consecutive Sundays from March 27, 5 PM

  • Writing workshops can be attended via registration (please note that limited places are available). Please register  by 11 PM on Sunday, March 27

Where: Art Residency Al Balad, Rubat Al Khunji Al Saghir, Al Balad, Jeddah

When: three consecutive Tuesdays from March 29, from 6:30 PM

Rahel Aima (@cnqndi) is a writer, editor, and critic from Dubai, and an associate editor at Momus. She is currently working on a collection of essays about digital culture, water politics in the Arabian Gulf, and what it means to be postwestern. Aima was a 2018 recipient of the Andy Warhol Foundation Arts Writers Grant.

في عالم تسوده العولمة، كيف يمكن القيام بأعمال لا تحظى بأهمية على الرغم مما تحتويه من معنى عميق! وبعيداً عن مفهوم  الثقافة أو التاريخ أو السياسة، كيف يمكن أن تؤثر الظروف المناخية على إنتاجية الفنانين أو الكتّاب؟

تدعوكم الكاتبة والناقدة الفنية راهيل آيما إلى:

  • سلسلة من العروض التقديمية القصيرة تليها نقاشات حول كيفية تأثير العناصر التي تميز المناخ في مكان معين (في هذه الحالة مدينة جدة) على طريقة إنتاج الفن والثقافة في ذلك المكان المحدد، و من خلال مرحلة البحث؛ حددت راهيل ثلاثة عناصر ثلاثة موجودة في المناخ هي: الرطوبة والحرارة والغبار، وتأتي هذه المناقشات في إطار مشاركة الكاتبة في برنامج الإقامة الفنية البلد وبحثها في مدى تأثير المناخ على الإنتاج الثقافي في شبه الجزيرة العربية.
  • ثلاث ورش عمل للكتابة تتعمق في هذه المواضيع: كيفية  الكتابة في أجواء رطبة، تشعر فيها بحرارة الشمس، والغبار بحيث تنقل القارئ إلى تلك الأجواء، كما ستتناول ورش عمل الكتابة من خلال المناقشة والتمارين العملية كيف يمكننا الكتابة عن هذه العناصر بالعلاقة مع الممارسات الإبداعية الخاصة بالمشاركين.
  • ستُجرى كل المناقشات وورش العمل باللغة الإنجليزية.

كيفية المشاركة

  • المحاضرات والعروض التقديمية والمناقشات متاحة للجميع، يستوجب التسجيل  
  • المكان: مركاز ومقهى حارة الشام
  • الزمان: محاضرة كل يوم أحد اعتباراً من 27 مارس، الساعة 5 مساءاً، 3 مرات متتالية
  • يمكن حضور ورش العمل للكتابة عن طريق التسجيل (علماً أن المقاعد المتاحة محدودة). التسجيل قبل الساعة 11 مساءً يوم الأحد 27 مارس
  • المكان: مقر برنامج الإقامة الفنية  |البلد، في رباط الخنجي الصغير، جدة التاريخية، البلد، مدينة جدة
  • الزمان: ورشة عمل كل يوم ثلاثاء ابتداءً من  29 مارس ، الساعة 6:30 مساءً، 3 مرات متتالية

راهيل آيما (@cnqndi) كاتبة ومحررة وناقدة فنية تقيم في مدينة دبي، وهي محررة مشاركة في منصة Momus. تعمل حالياً على مجموعة مقالات حول الثقافة الرقمية، وسياسة المياه في الخليج العربي، وبالأخص التطورات لما بعد الانفتاح على الغرب. حازت آيما على منحة كتّاب الفنون من مؤسسة آندي وارهول لعام 2018.

Share this event