top of page
WhatsApp Image 2021-11-18 at 11.01.29 AM.jpeg

جاسون صافي

Jason Seife

Scroll Down for English

 

ولـد جـيسون سـيفي عـام 1989، وتـعكس لـوحـاتـه الـفنية مـعقدة الـتفاصـيل جـمال الـسجاد الـفارسـي الـقديـم الـذي أصـبح يـعد نـوعـا مـن أنـواع الـفنون فـي الـعصر الحـديـث. وقـد شـكل الـسجاد جـزءا كـبيرا مـن حـياتـه حـيث رافـقه مـنذ طـفولـته ونـشأتـه مـع والـديـه الـمهاجـريـن مـن الشـرق الأوسـط. يـعيد جـاسـون إحـياء الـحياكـة الـقديـمة مـن خـلال تـكرار رسـمها عـلى الـقماش وغـيره مـن الـوسـائـط مسـتخدمـا الألـوان والـمواد الـتي لـم تـكن تسـتخدم عـادة فـي نـسج الـسجاد، لـيقدم لـوحـاتـه بـطريـقة جـديـدة ومـثيرة. ويـعد إبـداع هـذه الأعـمال الـفنية عـملية عـلاجـية وروحـية فـي آن مـعا، فـمن خـلال هـذه الأعـمال يـترجـم جـيسون شـغفه لـلفن عـبر اسـتخدام تـفاصـيل هـندسـية وتـراكـيب مـعقدة تـساعـده عـلى الـعمل لـساعـات طـويـلة دون كـلل أو مـلل. لـم يـكن الـجانـب الجـمالـي فـي هـذه الأعـمال مـا جـذبـه فـي الـبدايـة، ولـكن الـبعد الـتاريـخي الـذي تحـمله والـمعنى الـكامـن وراء الـصور، بـالإضـافـة إلـى الـطريـقة الـتي كـان الـحائـكون يسـتخدمـونـها فـي حـياكـة كـل سـجادة لـربـطها بـمنطقة جـغرافـية أو قـبيلة بـدويـة محـددة عـبر اخـتيار الـرسـم والـلون والأسـلوب الـملائـم كـلها أمـور حـفزتـه لإبـداع هـذا الـنوع مـن الـفن. ويـسعى مـن خـلال أعـمالـه إلـى عـكس هـذه الـممارسـة بـالـذات رابـطا كـل لـون ونـمط بـالـحالـة الـذهـنية والـعاطـفية الـتي كـان يـشعر بـها أثـناء إبـداع كـل عـمل، مـا يـساعـده لاحـقا عـلى اسـترجـاع حـالـته الـعقلية والـعاطـفية الـتي تظهـر جـلية فـي الـلوحـات. كـما يسعى جيسون بشكل رئيسي إلى إبداع لغة خاصة من خلال الشكل واللون لا تظهر بوضوح للعلن.

B. 1989 Jason Seife's work references old Persian carpets, an art form that in modern times is taken for granted. Carpets were a large part of his childhood growing up with immigrant parents of Middle Eastern descent. Jason recreates these old weavings by tediously painting them on canvas and other substrate in colors and mediums that were not normally used in their origin, presenting the pieces in a new and exciting way. The creation of these works is both a therapeutic and a spiritual process, being able to channel his obsession with detail into the intricate geometry and compositions of the carpets allows Jason to find himself working hours on end without lifting his brush. What initially drew him to these works was not only the aesthetic but the dense history and meaning behind the imagery. The way the weavers were able to link each rug's particular pattern, palette, and style with a specific and identifiable geographic area or nomadic tribe really stood out to him. Jason aims to mirror this practice with his take on the carpets by having each color and pattern specifically correlate to what state of mind and emotion he was in while creating the specific work. allowing him to be able to look back and see a chronological timeline of both his mental and emotional state embedded in to the paintings. Essentially creating a language through shape and color that is hidden in plain view.

bottom of page