press to zoom
press to zoom
صورىة شخصية.jpg

محمد بنوي

Mohamed Banawy

Scroll Down for English

 

محمد بنوي فنّان مصري، يقيم حاليًا في مدينة القاهرة، مصر حيث يعمل محاضرًا في قسم الفنون الجميلة بجامعة حلوان. في عام ٢٠٠٠، حصل الفنّان على درجة البكالوريوس في الفنون الجميلة، ثمّ درجة الماجستير في عام ٢٠٠٩، تلاها بدرجة الدكتوراه في فلسفة الفن في عام ٢٠١٥ من جامعة حلوان بالقاهرة، مصر.

يعمل بنوي في فن الفسيفساء (الموزاييك) حيث أنّها تصوّر رؤيته للعالم بطريقة دقيقة. يستخدم الفنّان الزيت والألوان المائية والباستيل والزجاج الملوّن والطين مع الفسيفساء. كما أنّ أعماله الفنيّة الهندسيّة والتجريديّة في تجسّيدها للمناظر الطبيعيّة فهي تنقل الهويّة الثقافيّة المصريّة وتراثها المتنوّع.

شارك دلّول في العديد من المعارض الخاصّة والعامّة في شارك الفنّان في العديد من المعارض محلياً ودولياً مثل: المعرض الخاص "ريمونتادا" في ازاد جاليري في مدينة القاهرة، مصر (٢٠٢٠)، حي القاهرة الدولي للفنون مع آرت دي ايجيبت في مدينة القاهرة، مصر (٢٠٢١)، معرض "مَنوَر الرابع" مع حافظ جاليري بالتعاون مع مركز المدينة للفنون بالمدينة المنورة، المملكة العربية السعودية (٢٠١٩)،  و الجناح المصري ببينالي البندقيّة الدورة ٥٥ في إيطاليا (٢٠١٣).

تمّ اقتناء أعمال بنوي الفنيّة من قِبل العديد من المؤسسات الخاصّة والعامّة مثل: متحف الفن المصري الحديث، وزارة الثقافة المصريّة، والأكاديميّة المصريّة للفنون بروما في إيطاليا.

Mohamed Banawy is an Egyptian artist, who currently lives and works in Cairo, Egypt as a lecturer of Fine Arts at Helwan University. In 2000, the artist earned a Bachelor's degree in Fine Arts, then a Masters degree in 2009, followed by a Ph.d. in Art Philosophy in 2015 from Helwan University in Cairo, Egypt.

Banawy works with mosaic as he states it is an accurate way of how he sees the world. The artist uses oil, watercolor, pastel, stained glasswork, and clay with mosaics. Moreover, the geometric and abstract artworks are based on aerial landscape views conveying the cultural identity of Egypt and its heritage.

The artist participated in numerous exhibitions locally and internationally, such as; “Remontada” a solo exhibition at Azad Art Gallery in Cairo, Egypt (2020), the Cairo International Art District (CIAD) by Art D'Égypte in Cairo , Egypt (2021), the “4th MNWR” exhibition by Hafez Gallery in collaboration with AL-Madinah Arts Center in Madinah, Saudi Arabia (2019), and the Egyptian Pavilion for the 2013 Venice Biennale in Italy.

Moreover, Banawy’s artworks were acquired by a number of private and public institutions; the Museum of Modern Egyptian Art, the Ministry of Culture in Egypt, and the Egyptian Academy of Fine Arts in Rome, Italy.